Als werkgever ben je misschien niet geneigd om je medewerkers te laten thuiswerken. Nochtans biedt het jou én je medewerkers heel wat voordelen. En als je dan bereid bent om dit systeem toe te passen, hoe pak je dat dan technisch aan? En hoe controleer je überhaupt dat alles verloopt zoals je dat verwacht? We zetten alles even voor je op een rijtje.
Maar liefst zes op tien werkgevers zien thuiswerken niet zitten… nochtans zien de bedrijven die er wél op inzetten een verhoging van de productiviteit bij hun mensen. De medewerkers zelf geven aan dat ze gemiddeld méér uren besteden aan hun werk en uit onderzoek blijkt ook dat ze loyaler zijn aan hun firma (lees: minder verloop).
Zeker dat laatste is in sommige sectoren (denk maar aan de IT-sector) een oud zeer en de kosten die gepaard gaan met vertrekkende werknemers die moeten vervangen worden, kunnen hoog oplopen.
Over kosten gesproken: als werkgever mis je de kans om kosten te besparen: reiskosten, kosten voor parkeerplaatsen en werkplekken zijn posten waar eenvoudig op bespaard kan worden. Als je daarbij de andere voordelen telt: hogere betrokkenheid van werknemers, verhoging van productiviteit en optimaal benutten van de capaciteiten van je mensen, dan is het eigenlijk verwonderlijk dat niet meer bedrijven er resoluut voor kiezen.
Is het dan een vertrouwensissue?
De beslissing om thuiswerken in te voeren wordt vaak tegengehouden om twee redenen:
- De kmo-bedrijfsleider die er geen goed oog in heeft dat het werk wel gedaan wordt en vreest dat de werknemer ‘misbruik’ zal maken van de situatie. Er is geen échte controle. Dat los je echter eenvoudig op. Enerzijds moet er tussen alle partijen een minimum aan vertrouwen aanwezig zijn, want anders kan je je de vraag stellen of een arbeidsrelatie in deze überhaupt wel een goed idee is. Anderzijds is het erg belangrijk om te werken aan open communicatie in beide richtingen. Een werkgever maakt duidelijk wat er verwacht wordt. Een werknemer kan bij thuiswerken best pro-actief inzicht geven in de vorderingen van het werk. Zo vermijd je dat er een verkeerde perceptie ontstaat over het feit dat je niet op kantoor bent (en het dus lijkt of je niet aan het werken bent).
- Soms (en zelfs vaak) ligt de beslissing om thuis te werken bij een manager. Uit een rondvraag bij telewerkers blijkt dat één van de gevolgen van deze manier van werken is dat sommige managers overbodig worden in een bepaald bedrijfsproces. Toch mag het dan niet de bedoeling zijn om deze trend daarom tegen te houden, maar moet het eerder als een opportuniteit worden gezien om werkkrachten anders en efficiënter in te zetten!
Wat komt er allemaal bij kijken?
Thuiswerken is niet iets wat je zomaar snel-snel kan invoeren in je bedrijf. Het moet in de eerste plaats zinvol zijn voor het soort werk dat verricht wordt. Voor bepaalde beroepen/functies is het echter heel erg efficiënt. Denk maar aan de meeste IT-jobs, creatieve jobs zoals copywriters of grafische ontwerpers. Mensen die een PR-job hebben of finance-profielen kunnen vaak ook hun ding van op eender welke locatie doen. Ook lesgevers of trainers, die uiteraard ter plaatse moeten zijn om hun les te geven, kunnen de voorbereidingen voor die training gewoon thuis maken.
Best raadpleeg je je sociaal secretariaat om juridisch en contractueel alles in goede banen te leiden. Hetzelfde geldt voor de technische kant van de zaak: contacteer een expert! Hoe organiseer je thuiswerk? Hoe geef je je mensen toegang tot de bedrijfsdocumenten vanop afstand? En hoe maak je dat veilig? Hoe monitor je het werk van iemand die thuiswerkt? En wat met de kosten die daarmee gepaard gaan?
Allemaal vragen die we bij C2Y voor jou kunnen oplossen!
Wil je graag weten of thuiswerken iets is wat haalbaar is voor jouw kmo? Of zit je met een grote groep vertegenwoordigers op de baan die mobiel moeten kunnen werken? We maken graag met jou een voorstel op maat, dat tegemoet komt aan wat jij als werkgever als voordeel verwacht van thuiswerken.
Bel ons, drop een mailtje of kom even langs en we staan je graag te woord!