C2Y staat voor ‘Close to You’, iets wat meteen alles zegt over het bedrijf in Sint-Truiden, dat de IT-infrastructuur van kleine en grote ondernemingen installeert en beheert. Dicht bij hun expertise, dicht bij hun klanten. Net zoals bij hun sectorgenoten is het niet eenvoudig om de juiste profielen te vinden om het bedrijf te laten groeien. Talent in de IT is nu eenmaal zeldzaam en een baan in de IT is meestal geen stressvrije job.
Maar diegenen die ervoor kiezen om bij C2Y te gaan werken, hebben zich dat nog niet beklaagd. Senior C2Y-‘fixer’ Patrick Houben kan dat beamen.
“Echte stress, dat kennen we hier niet”, zegt hij. “Op sommige momenten moeten we natuurlijk lange dagen werken, zoals bij de opstart van een project of bij de implementatie van een nieuwe dienst bij een klant. Maar daar tegenover staan evengoed momenten dat de boog niet zo gespannen hoeft te staan. Het moment waarbij we een project opleveren en de appreciatie van de klant krijgen, dat geeft veel energie.”
“Ook het nazorgtraject is erg fijn aan onze projecten”, gaat Patrick verder. “Omdat we veel tijd steken in het opzetten van vlotte opvolgprocessen, komen we weinig problemen tegen. Alles loopt meestal ‘smooth’, om het zo te zeggen. Die ‘down-time’ dient dan om onvoorziene zaken op te vangen bij onze klanten zoals een computervirus dat onverwacht de kop opsteekt.”
Hoe ziet een typische werkdag bij C2Y eruit?
“Een typische dag? Dat is er bij C2Y niet echt”, zegt Patrick. “En dat is gelukkig maar goed ook, want anders zou het heel snel erg saai worden, denk ik. “Meestal begin ik ‘s morgens wel met het nakijken van onze uitgebreide systeemmonitoring die bij de klanten staat. Op een groot tv-scherm zien we hier dan in een oogopslag of er dringende zaken zijn, die meteen opgelost moeten worden. Op bepaalde momenten is het echter belangrijk om te kunnen focussen op een bepaald project en dan spreken we met de collega’s onderling af wie de dagelijkse taken opvolgt. Soms is die onverdeelde aandacht broodnodig om snel tot goede resultaten te komen.”
De klanten maken het verschil
“Het leuke aan deze job is dat ik de klanten relatief goed leer kennen. En zij mij. Waardoor er echt een vertrouwensband ontstaat”, getuigt Patrick. “Je wordt als het ware de ‘IT-guy’ van die bedrijven, ook al ben je extern. ‘Close to You’ is niet zomaar een lukraak gekozen bedrijfsnaam, en dat merk ik hier écht.
De filosofie van C2Y is duidelijk: klanten mogen er niet tegenop kijken om met de externe IT-dienst te bellen. Dat gebeurt nochtans vaak: uit angst voor extra kosten, omdat ze een moeilijke technische uitleg krijgen en vaak omdat ze daarna nog verder weg van de oplossing staan. De klant voelt zich dan dom, en dat willen nu net niet.”
Het feit dat je het vaste contactpunt bent voor een klant, is erg fijn. Die gaat er zelfs van uit: Patrick van C2Y, die krijgt dat wel gefikst. Dat is wél fijn om te horen natuurlijk!
“Wij hebben liever dat de klanten een keertje te veel bellen, omdat het er meestal voor zorgt dat problemen aangepakt worden voordat ze uit de hand lopen (en dus goedkoper zijn om op te lossen). Welke uren er vervolgens gefactureerd worden aan de klant, wordt in overleg bekeken. Met als gevolg dat de klanten me graag zien komen en meestal blij zijn als ze me horen. Absoluut iets waardoor ik elke dag fluitend naar het werk kom.”
“Wat er nu anders dan anders is bij C2Y? Ik zei het al eerder: de klanten”, herhaalt Patrick. “Weet je, wij zijn geen verkopers. Wij bieden onze klanten alleen wat ze nodig hebben en proberen hen niet alle snufjes en oplossingen aan te bieden die we hen aangesmeerd krijgen. Dat hebben ze snel door, waardoor je ook weer dat o-zo-belangrijke vertrouwen krijgt. Ook het feit dat je het vaste contactpunt bent voor bepaalde klanten, is aangenaam werken. Ze gaan er zelfs van uit: de Patrick van C2Y, die krijgt dat wel gefikst (lacht). Dat is wél fijn om te horen, natuurlijk!”
Voordelen van een kleine én een grote onderneming
“C2Y bestaat momenteel uit een relatief klein team, maar doordat we gehuisvest zijn bij het bedrijf Group Nivelles, ook een klant trouwens, maken we deel uit van een fijne groep van bijna 100 collega’s. ’s Middags eten we gezellig samen, en hoewel er geen vaste activiteiten zijn, wordt er veel ad hoc gedaan met de collega’s”, zegt Patrick. “Je moet wel tegen een stootje kunnen, want de ‘ik-geef-je-een-steek-onder-water-humor’ is alom aanwezig. Ook de teambuildings zijn steevast samen met de hele groep. Dat maakt dat we hier alle voordelen hebben van zowel een kleine als een grote kmo. Mooi meegenomen!”
Geen hokjesdenken
Patrick geniet van de vrijheid en de uitdaging die hij bij C2Y gepresenteerd krijgt: “Ik werk hier ondertussen al een tweetal jaar, een eeuwigheid in de IT-sector, en wat ik fijn vind, is dat het uiteindelijk geen pure helpdesk-job blijkt te zijn. We doen hier niet aan ‘hokjes denken’, waardoor iedereen de kans krijgt om zichzelf te ontplooien. Ik help bijvoorbeeld mee de koers van het bedrijf uit te zetten én daarbij krijg ik ook de opportuniteit om nieuwe dingen uit te testen.”
We doen hier niet aan ‘hokjes denken’, waardoor iedereen kansen krijgt om zichzelf te ontplooien.
“Ik heb het gevoel dat ik nog maar net aan het begin van alle plezante dingen sta die ik hier ga mogen doen. En ik heb al zoveel gedaan! Leuk toch? Je moet wel gepassioneerd zijn door IT, en goesting hebben om steeds weer nieuwe dingen uit te proberen, maar het feit dat je daarvoor de ruimte krijgt, vind ik net een enorm voordeel.”
Heb je net als Patrick zin om jouw grenzen te verleggen, een nieuwe uitdaging aan te gaan en elke dag opnieuw mensen gelukkig te maken met je IT-skills?
Dan ben je hier aan het juiste adres. Fun en stressvrij werken verzekerd!